• Nieuw! CrossFit Fundamentals!

    Leer de basis movements van CrossFit

    Begin vandaag nog!
  • Nieuw! CrossFit Kids. Speciaal voor kinderen

    Op een speelse, en verantwoorde manier

    Geef je op!
  • Doe mee met een gratis introductietraining!

    en kijk of CrossFit iets voor jou is

    Ik wil graag een keer meedoen!

Wat is CrossFit?

CrossFit is bedacht door voormalig gymnasten Greg en Lauren Glassman. De eerste specifiek op CrossFit toegelegde sportschool is in 1996 geopend in Santa Cruz. Het aantal sportscholen groeide daarna van 18 in 2005 tot meer dan 1.500 in 2010.

Met name in de VS wordt CrossFit veel beoefend. Sinds 2007 worden elk jaar de "CrossFit Games" georganiseerd in Aromas, Californie. Voormalig NFL speler John Welbourn heeft een speciaal CrossFit Football programma ontwikkeld. Andere experts op het gebied van CrossFit zijn Dr. Nicholas Romanov (pose running methode) en Dr. Barry Sears, bedenker van het Zonedieet. CrossFit heeft gecertificeerde opleidingen voor turnen, olympisch gewichtheffen, powerlifting, hardlopen, endurance, CrossFit Kids en CrossFit Football.

CrossFit is "The Sport Of Fitness". CrossFit is "Constantly Varied High Intensity Functional Movement" maar wat wil dat zeggen?

CrossFit is een vorm van fitness waarbij elementen uit olympisch gewichtheffen, turnen, atletiek, survivalrun en sterkste man competities zijn gecombineerd in een sport. CrossFit is gebaseerd op functionele bewegingen. En geen ander aspect van functioneel bewegen is belangrijker dan de capaciteit om zware objecten over lange afstanden te kunnen verplaatsen en om dat zo snel mogelijk te doen.

CrossFit is evidence based fitness, wat zoveel betekent als dat het bewezen is dat CrossFit resultaat geeft. De drie belangrijkste facetten van fitness: veiligheid, werkzaamheid en efficientie kunnen alleen ondersteund worden door meetbare, observeerbare en herhalende factoren.

Omdat CrossFit is gebaseerd op functionele bewegingen, maken we bij de trainingen die je bij CrossFit volgt uitsluitend gebruik van samengestelde oefeningen en korte intensieve cardiosessies. Deze methode is radicaal effectiever in het bereiken van nagenoeg elk gewenst fitnessniveau. CrossFit is een uitstekende basis voor of een waardevolle aanvulling op elke sport die je kunt bedenken.

Dagelijks is er een nieuwe WOD (Workout Of the Day). Iedereen doet deze workout. En elke dag is de WOD weer anders. De kern is meestal niet langer dan 20 minuten. Maar dat is dan wel 20 minuten keihard werken.

CrossFit is competatief. De tijd die je over een WOD doet, het maximale aantal herhalingen dat je behaalt, het aantal rondjes dat je deed worden genoteerd op een white board en zijn voor iedereen zichtbaar. Regelmatig zijn er benchmark WOD's. Deze WOD's maken je vooruitgang meetbaar. Het zijn als het ware toetsmomenten.

Jaarlijks zijn er de CrossFit Games. Aan deze spelen kan iedereen meedoen. Via de CrossFit Open kun je je in elke box kwalificeren voor de CrossFit Regionals. Ben je in de Regionals goed genoeg dan mag je naar de Games. Deze worden uitgezonden op Eurosport. Mee mogen doen aan de CrossFit Games is het hoogst haalbare voor een CrossFit atleet.

CrossFit beoefen je in een back to basic omgeving. Geen toestellen, geen spiegels, geen douches, geen luxe kleedruimtes met sauna's of een hoogtezon. In de CrossFit box kent iedereen elkaar. De sfeer is er gemoedelijk. Bij CrossFit juicht degene die het eerst klaar is met zijn WOD voor degene die het laatst klaar is.

Box Jumps, Squats, Deadlifts, Double Unders, Kipping Pull ups, Muscle Ups. CrossFit is hard trainen. Maar de trainingsarbeid wordt beloond met het fitste lichaam wat met sport haalbaar is.

Bij CrossFit gebruik je geen machines. Jij bent de machine!

De 9 fundamentele bewegingen bij CrossFit

De functionele beweging vormt de basis voor de technieken en oefeningen die CrossFit typeren. Een functionele beweging heeft de capaciteit om zware lasten over een lange afstand in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen (Move Large Loads at Long Distances, Quickly).

In het dagelijks leven zorgen functionele bewegingen ervoor dat we de dingen kunnen doen die we doen. Zowel in het dagelijks leven als in de trainingen van CrossFit moeten we lopen, springen, hurken, bukken, boven de macht tillen etc. Het verschil tussen beiden is dus niet groot. Een groot voordeel van fysieke training is dat de "neuro-endocrine respons" wordt getriggerd, wat de fysieke belastbaarheid op dat betreffende aspect doet toenemen. Dit komt vervolgens ten goede aan ons functioneren in het dagelijks leven.

CrossFit onderscheidt de volgende 9 functionele (basis)bewegingen:

SquatsPressesLifts
Air Squat Shoulder Press Deadlift
Front Squat Push Press Sumo Deadlift High Pull
Overhead Squat Push Jerk Medicine Ball Clean

CrossFit stelt dat een functionele beweging aan de onderstaande voorwaarden moet voldoen:

  • De beweging moet natuurlijk zijn
  • De beweging moet de grote motorunits in de musculatuur activeren (Unit Motor Recruit Pattern)
  • De beweging moet essentieel voor het dagelijks leven zijn
  • De beweging moet veilig zijn
  • De beweging is samengesteld (dus niet ge├»soleerd)
  • De beweging wordt ingezet vanuit de romp naar de armen en/of benen toe
  • De beweging heeft de capaciteit om zware lasten over een lange afstand in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen

Wat train je met CrossFit?

  • Cardio vasculair uithoudingsvermogen
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Stabiliteit
  • Vermogen
  • Snelheid
  • Coordinatie
  • Behendigheid
  • Balans
  • Nauwkeurigheid

CrossFit is bedacht om elke individuele atleet te bekwamen in alle fysieke taken die hij of zij tegenkomt. CrossFit atleten zijn getraind om succesvol te presteren op vele, diverse en randommatige fysieke uitdagingen.

06 28578093 // 06 27137013